2019. február 19., kedd

Szépírói kurzus 2019/tavasz/3 Galicz Kamilla elbeszélése


A Kodolányi János Egyetem Szépírói Műhelye idén is folytatódik. A kurzusra a felhívás itt olvasható, már lehet jelentkezni a következő, őszi félévre. A Próza kurzus hallgatója, Galicz Kamilla azt a feladatot oldotta meg kiválóan, hogy Ovidius Átváltozások című klasszikus művének nyomán írt furcsa szerelmi történetet. Kiváló munkáját örömmel közlöm.

Galicz Kamilla
A balerina

Ott állt a szoba közepén – de bárcsak ne egyhelyben illegette volna formás lábfejét, hanem viharos sebességgel pöröghetett volna, ahogy minden igazi balerina teszi. Karját oly kecsesen beállították, hogy még egy egyiptomi hastáncosnő is megirigyelte volna a belőle sugárzó, sokatmondó eleganciát – ám ez vajmi keveset segített az ő mozdulatlanságán. Tekintetét sértett alsóbbrendűségének tudatában előre szegezte, attól a kikezdhetetlen meggyőződéstől vezérelve, hogy bár a legesetlenebb kamaszlány is nála ügyesebben forog az első balettórán, mégis ő a legkiválóbb mind közül.
Az emberek minden égtájról özönlöttek nap nap után, s megcsodálták ártatlan üdeségét, amellyel elárasztotta a tágas termet, felvidítva annak örökös bérlőit: Balzac és a calais-i polgárok kicsinyített mását, a hatalmas gondolkodó torzóját, s atyjuk kezdeti szárnypróbálgatásainak többi, kevésbé sikeres produktumait. Vegyes érzelmekkel viszonyult a látogatókhoz: az idősebbeket kedvelte szerény érdeklődésük miatt, a gyerekek ugyanakkor roppant mód bosszantották heves kétbalkezességükkel és meggondolatlan beszédükkel, a gazdagokat lenézte tettetett műértésükért, a messziről érkezőket pedig az őrá irányuló kíváncsiság viszonzásával szemlélte. Kiket kedvelt leginkább? Azokat a magányos lelkeket, akik következetes rendszerességgel bukkantak fel újra és újra, mintha a gyűjtemény választ adhatna életük nagy kérdéseire, vagy csak a mester iránti rajongás vezette őket, végül is, mindegy is, a balerina magában vidáman üdvözölte valamennyiüket, amikor felbukkantak a fárasztó emberkavalkádban.
Különösen egy bolygó lélek keltette fel érdeklődését: a férfi a negyvenes évei elején járhatott, barna szeme nyugodt intelligenciát sugárzott, kiállásával nem tűnt ki ugyan a többiek közül, de az egész lénye stabilitást árasztott magából, amely az örökké hullámzó óceán változatlan mélységének, s nem egy mozdulatlan élet posványos vizének tetszett. A táncoslány azonban már az első alkalommal felfigyelt a mélyülő arcvonásokban megbúvó szomorúságra, s mivel a férfi mindig – kéthetente szerda délután négy és öt óra között – egymagában érkezett, némasága miatt csak találgathatta a mélabú okát. Jobb híján azzal múlatta végtelen idejét, hogy lehetetlenél lehetetlenebb élettörténeteket épített fel egy elsuhanó tekintetből, tétova téblábolásból, bizonytalan kézmozdulatból, esetlen megfordulásból.
Néhány látogatás elteltével azon kapta magát, hogy nyugtalanítóan sokat gondol a férfira, várja a szerda délutánokat, hétfőn már dobog a bronz szíve, kedden mozgásba lendülne egész teste, szerdán kitörne az örök kárhozatból és körbetáncolná a férfit, csütörtökön boldogan repkedne a múzeumkert muskátlijai között, pénteken elalélna egy kerti padon, majd szombaton észbe kap, s búskomoran visszaballag a kijelölt üvegbörtönbe, vasárnap pedig csak túlél, kötelező pihenőre ítélve, mint a hús-vér emberek. A balerina megijedt magától, hát ezek lennének az emberi érzelmek, s én képes vagyok rájuk, visszhangzottak üres testében a kérdések, köztük a leggyakoribb és legfélelmetesebb, ez már örökre így marad? Hisz hiába is próbált volna arcvonásain változtatni, netán megszólalni, örökös mozdulatlanságra és hallgatásra született.
A férfi tekintete azonban szintén megakadt rajta, s ahogy teltek-múltak az alkalmak, egyre több időt vesztegelt abban a teremben, ahol a táncoslányt kiállították. Nem tudta volna megmondani, mi vonzza a törékeny és fiatal teremtéshez, de melegséget érzett, amikor szemlélte a kecses alakot, s önkéntelenül is el-elmosolyodott. Feltűnt ez a múzeumi dolgozóknak is, akik jólelkű érdeklődéssel követték a visszatérők megszokott útvonalát. A férfi a munkahelyi beszélgetések gyakori tárgya lett, magára vonva az igazgatóság kíváncsiságát is, amely előbb szerencsétlen tolvajt látott benne, majd egy szánalomra méltó lélekként könyvelte el.
A nappalok hosszabbodtak, majd rövidültek, a két magányos lélek szólótánca folytatódott, mígnem a múzeum élére új vezető került, akinek meggondolatlan lépései visszafordíthatatlannak tűnő anyagi veszteséget okoztak. A csőd szélére jutott múzeumban egy szomorú kedden kihirdettetett, mely szobrok eladása vált lehetségessé. A balerina is szerepelt a listán, amelyet sosem láthatott, de jobb is így, mert szégyenében messze hajította volna a cipellőjét, ha meglátta volna, mily kevésre becsülte őt a vezetőség. Az évek óta gyűjtögető férfi azonban csak erre várt, és a kikiáltási ár tízszeresét ajánlotta a szobrocskáért, hiába tiltakozott maga az igazgató is, mondván, nem ér annyit az a fércmunka, a vevő hajthatatlannak bizonyult. Így történt, hogy egy áprilisi szerda délután, valamikor négy és öt óra között a balerina kedvese karjában elhagyta örökösnek hitt celláját.

Nincsenek megjegyzések: