2023. október 15., vasárnap

Szépírói kurzus 2023/ősz/7 - Boka Izabella novellája

 A Kodolányi János Egyetem Szépírói Műhelye idén is folytatódik. A kurzusra a felhívás  itt olvasható, már lehet jelentkezni a következő, tavaszi félévre. A  Próza kurzus hallgatója, Boka Izabella azt a feladatot választotta, hogy Albert Camus híres regénye, a "Közöny" első mondata ihletésére novellát ír. Különleges írása egy kisgyerek nézőpontját tárja elénk. Gratulálok! 

Boka Izabella

Ma halt meg anyám

 

Ma halt meg anyám. Aput nem is ismerem. Mondjuk anyut sem teljesen. Még a rendes neve sem jut mindig eszembe olyan könnyen. De ha megkérdezik, hogy anyás vagyok, vagy inkább apás, mindig apásnak mondom magam. Sokszor éjszaka behunyom a szemem és rá gondolok. Szoktunk beszélgetni is. A gondolataimban apu mindig olyan jó, olyan igazságos, olyan szép. Mindig megígértetem vele, hogy eljön, és hoz nekem gyönyörű ruhát, és elvisz engem egy csodálatos helyre, amit a tévében láttam, és ő mindig megígéri. Egyszer elmeséltem a tesóimnak, kiröhögtek. Azt mondták látszik, hogy nem ismerem. Erre elborult az agyam, és az asztal alatt teljes erőmből belerúgtam az egyikbe, amelyik a legközelebb ült hozzám. Anya erre az asztalra csapott. Nem szerette, ha verekszünk, pedig azért előfordult. A nagyobbak sokszor összevesztek vele, mert mindig nekem adta az utolsó falatot, amikor ők sokkal nagyobbak, és sokkal több kajától laknak jól. Meg, hogy ők visznek az iskolába is. Pedig amúgy sokszor én is ettem volna még többet.

Azt hiszem most már anyával is így kell beszélgessek. Vagy lehetne, hogy együtt beszélgetünk hárman. Na az igazán jó lenne.

A többiek most egyfolytában sírnak a nagyszobában, de én nem mindig tudok. Aztán eszembe jut, hogy néha én is kívántam a halálát, és ilyenkor elszégyellem magam. Például amikor nem engedte, hogy este sokáig játsszak kint. Vagy amikor nem vette meg nekem azt a „kis bizbaszt”, amit a tévében láttam. Az sem érdekelte, ha a bolt közepén üvöltöttem, sírtam, mondtam, hogy hogy utálom, hogy ő a legrosszabb anya a világon, és hogy megmondom majd apunak. Ha erre gondolok, még most is dühös vagyok rá. De utána eszembe jut, milyen jót játszottunk aznap az udvaron a botokkal, és a kavicsokkal, és akkor már nem haragszom rá többé.

Hallom ahogy a legidősebb testvérem arról beszél mamával, hogy majd leszek náluk. Én inkább maradnék mamáékkal, náluk legalább van udvar. Mégsem szólok semmit. Azt mondják menjek, pakoljak össze, mert nem maradhatok itt egyedül, megyek nővéremékhez estére.

Bemegyek a szobába és keresek egy táskát. Kinyitom a fiókom, de egyik rongyos ruhát sem akarom magammal vinni. Jobb lesz, ha azok inkább itt maradnak, hogy legyen hely az újaknak, amiket aputól fogok kapni. Gondolkozom, hogy mit pakoljak be. Végül belenyomom a táskába anyám pulcsiját, azt, ami mindig itthon volt rajta, és kintről még összeszedek pár botot és kavicsot. Miután kint korom sötét lett, és már majdnem elaludtam, elindulunk.


Nincsenek megjegyzések: