2019. október 23., szerda

Szépírói kurzus 2019/ősz/9 Kovács András László elbeszélése


A Kodolányi János Egyetem Szépírói Műhelye idén is folytatódik. A kurzusra a felhívás itt olvasható, már lehet jelentkezni a következő, tavaszi félévre. A Próza kurzus hallgatója, Kovács András László több házi feladatot is megoldott, egyszerre. Egyrészt egy előre megadott mondattal kezdte az elbeszélését. Másrészt a "Virágot Algernonnak" című regény mintájára egy mentálisan sérült ember monológját is beleszőtte az elbeszélésbe, harmadrészt pedig Jerome David Salinger híres elbeszélésének, az "Ilyenkor harap a banánhal" című műnek az utolsó mondatával fejezte be a saját novelláját. Bravúros, kiváló munka! Nagy örömmel közlöm. 

Kovács András László

A hattyú halála
  
Csak meredten ült, és nézett maga elé. Jobb keze a dédapjától örökölt, böszme bőrtáskán pihent. Úgy simogatta, mintha hűséges kutyája feküdne mellette a szállodai ágyon.
A kastélyszálló épületszárnya hosszú és kietlen volt. A folyosó olyan hosszan nyújtózkodott, hogy a szinte észrevétlen ívtől nem lehetett ellátni az elejétől a végéig. Pár órával korábban a násznépből egy kisfiú elcsatangolt, és azt próbálgatta, hogy végig tud-e nézni a közlekedők bármelyikén, ha a beléjük rekedt kanyar külső falához szorítja a fejét, és csak az ahhoz közeli szemét hagyja nyitva.
Most már csak a kisfiú láthatatlan kéznyoma pihent a falakon. A végtelennek tűnő szőnyegeken az esküvői szertartás romjai, a virágszirmok éktelenkedtek két sorban. A szárny egyik végéből nyíló díszteremtől, az udvarig vezettek.
Talált egy nyitott szobát, egy a szirmoktól érintetlen felén a kastélynak. Ott bújt el, hogy időt nyerjen. Csak amíg rá nem találnak a rendőrök. Késszúrásnak érzett volna most minden kérdést, emberi szót, vagy csak jelenlétet. A párkány szélére ült, és figyelte az udvaron zajló nyüzsgést. Kisírt szemeivel még nem sokat látott, de úgy tűnt, hogy az egyik rendőr most veszi fel a szemtanúk vallomásait, egy másik a lugas melletti sziklakert előtt a mentőorvossal beszélget. Elővett egy gyűrött levelet a mellényzsebéből. A spirálfüzetből kitépett lapon testvére gyermeteg betűit kezdte silabizálni. Mielőtt elvitték volna bátyját a rendőrök, ezt nyomta a kezébe. Még nem tudta elolvasni, eddig csak azzal foglalkozott, hogy találjon egy helyet, ahol magára maradhat. Lassan hajtogatta szét a galacsinba gyűrt lapot, amit bátyja ökle formált. Mintha nem is írás lett volna rajta, hanem rajz, amit egy óvodás másolt valahonnan:

Azér irok levelet mer hijába vagy okos, eszt te se érted meg magattól. Emlékszel amikor kicsik voltunk és a nagyiéknál voltunk szünidőbe? Mindig ott voltunk szünidőbe, de a hattyús nyárra emlékszel? Akkor volt hogy kiakattam mer engem sok hejre nem engettek ahova téged igen. Nem mehettem el a nyüves falunapra meg a tűzoltóbálba se ahol nagypapó kapta a kitüntetését. Mamáék mindig aszt monták hogy azér mer engem csak felzaklat a sok ember és hogy nem emlékeszhetek de baba korom óta így van ez. Szóval a mama mindíg otthon maratt velem, és aszt téjleg nem tudod, hogy mit sugott a fülembe, ahogy néztem, hogy te meg mehecc mindenhova. Aszt, hogy ahogyan én nem lehetek úgy okos mint te, te meg nem lehecc soha nagyobb és erősebb, mint én. És hogy én vigyázok rád, amig kicsik vagyunk, asztán meg őrá és a papára is bírok vigyázni, ha már nem növök tovább. Mindig akkor sugta, amikor néztünk titeket az ablakból, ahogyan elmentek. És most már felnőttem, és a mamának igaza lett. Szóval ott volt az a nyüves hattyú a füredi kikötőben, a barna köveken. Emlékszel, hogy azér forditottam fel a köveket, hogy lássuk a siklókat? És akkor jött az a nyüves nagy madár. Már az is látta, hogy te kicsi vagy, és téged könynyebb bántani, de én megvéttelek. Emlékszel? Te akkor csak sirtál, és féltél, én meg szétvertem a fejét a kővel. A mamáék nem örültek, hogy meghalt az a gonosz dög, de megdicsértek, hogy mijen jó testvér vagyok. Még a papa kitüntetését is megkaptam, amit a tűzoltóbálon kapott. Most is itt van a titkos zsebembe. Te is úgy bújtál akkor hozzám, napokig csak mellettem mertél jönni az uccán, és akkor én is tuttam már hogy vigyáznom kell rád mer én vagyok az örökké nagyobb és erősebb. Tudod már hogy mért írom? A Petra miatt! Mer a Petra nekem aranyos volt az elején amúgy. Meg láttam hogy a mamáék is kedvelik és hogy örülnek az esküvőtöknek. De eszt most nem tudom jól elmondani, de valahogy amikor hallottam hogy azzal dicsekszik a barátnőinek hogy akkor mostmár ő lesz a te családod, és ott állt abban a nagy fehér ruhájába, akkor az teljesen ojan volt mint az a nagy nyüves hattyú. Te kicsinek se tuttad hogy a madár bántani tud téged és most se tucc mindíg mindent jobban, én meg igenis láttam hogy a Petra is ojan, aki elveszi a másik kajáját, meg kedvenc ruháját, de közbe nem ad semmit. Tudom hogy szép és mosojgós, de a hattyú is szép tud lenni. Írnék még sok mindent neked, mer tudom hogy nagyon mérges leszel és a mamáék se haggyák többet hogy emberek közé mennyek, mer ez is egy kivételes volt csak, de mostmár bármikor betörhetik az ajtót a rendőrök, és akkor sosem tudod eszt meg ha nem irom le. Nem akartam hogy fájjon neki, nem akartam hogy szenveggyen, és te szomorú legyél, de meg kellett hogy véggyelek. Én vagyok a nagyobb, az örökké erősebb és jó testvér. Te nem birtad volna megtenni, én ezér zúztam szét darabokra a fejét neki a nyüves nagy kővel, hogy ijen neki eszébe se juthasson hogy téged elvegyen vagy bánthasson. Nagyon szeretlek téged, a mamát, a papát és nem akarom hogy haraguggyál!

Attila

Hagyta, hogy a levél a kezéből a földre hulljon, elővette tárcáját, kivette belőle Petra fényképét, majd az ágyra helyezte. Tavaly készült egy rendezvényen, profi fotósmunka. Petra haja ki volt engedve, csak egy szürke tunika volt rajta, semmi ékszer, vagy kiegészítő, a háttérben a homályosan alul fókuszált Káli-medence. Finoman illesztette helyére, hogy pontosan felé forduljon, ha mellé ül. Kinyitotta a nagy bőrtáskát, amit még az elvonulás előtti pillanatokban sikerült kimenekíteni az autóból, amíg a rendőrök a bátyjával hadakoztak. Kivette belőle a taglózó böllérpisztolyát, és felhúzta a ravaszt. Majd megkerülte az ágyat, leült szabadon hagyott felére, átnézett a lányra, jobb halántékához emelte a pisztolyt, és főbe lőtte magát.

Nincsenek megjegyzések: