A Kodolányi János Egyetem Szépírói Műhelye idén is folytatódik. A kurzusra a felhívás itt olvasható, már lehet jelentkezni a következő, tavaszi félévre. A Próza-Dráma kurzus hallgatói számára házi feladat volt Camus híres kezdőmondatával novellát írni, majd a novellát színpadi jelenetté átírni. Hinsenkamp Fülöp a tőle megszokott magas színvonalon teljesítette a feladatot.
Hinsenkamp Fülöp
Szemérmetlen kifogás
-
Ma
halt meg anyám. Nem tudtam készülni – mondta jelentkezés nélkül Antal.
Az óra előtti szünetben meglepő csöndben
ültek a gyerekek az osztályteremben, mindenki a könyvét bújta. A szünet utolsó
perceiben általában WC-re rohangáltak, gyorsan befejezték a tízórájukat,
válaszolgattak Messengeren a barátoknak, Instagramon kitettek pár sztorit. Néhányan
talán beszélgettek, poénkodtak egymással. Az a nap viszont más volt. Év vége
felé egyre nagyobb jelentőséggel bírnak az osztályzatok, és az aznapi témazáró
kiemelten fontos volt, háromszoros súllyal számított bele az év végi
osztályzatba. Ez által közvetve már a felvételi pontszámot is befolyásolta.
Csupán egy gyerek ült nyugodtan, a telefonján Rodeo Stampede-t játszva. Ő volt
Antal. Az osztálytársai, ha egy pillanatra felnéztek volna a könyveikből,
csodálkoztak volna. Általában ő volt az, aki az utolsó pillanatig próbálta
memorizálni az anyagot, ha már otthon soha nem nyitotta ki a tankönyveit.
Amikor belépett a tanár, mindenki
kelletlenül becsukta a könyvet, és a padja szélére tette, ahogy a férfi ezt
elvárta. Nem volt jelentés, mindenki állva köszönt. Senki nem jelezte a mellette
ülő hiányzását, teljes volt a létszám. Ahogy leülhettek, akkor hangzott el az
előbbi mondat.
-
Ma
halt meg anyám. Nem tudtam készülni – mondta, egy halvány mosolyt rejtegetve a
szája sarkában.
-
Részvétem.
A bátyja hogy viseli? – kérdezte a tanár egy halvány mosollyal a szája
sarkában.
-
A
bátyám? – kérdezte zavartan a fiú.
-
Gábor.
A maga bátyja, igaz? Az édestestvére?
-
Iiigen,
az édestestvérem.
-
Nehéz
lehet neki, harmadszor elveszíteni az édesanyját. Ráadásul az első két
alkalommal pont komoly dolgozat vagy beadandó napján történt a tragédia. Ahogy
most magának is. Igazán nehéz élete lehet a családjának.
-
Nem
lehet, hogy Gábor a nagymamánkat veszítette el? – kérdezte Antal rosszat
sejtve.
-
De.
Illetve őt is. Mind a kettőt, nem is egyszer. Tudja, az én időmben még minden
családtagunkat mindössze egyszer temettük el. Emlékszem mindegyikük
búcsúztatására. Édesapáménál mindössze nyolcéves voltam. Mégis pontosan
emlékszem édesanyám ruhájára, a nagyszüleim illatára, a lelkész beszédére.
Beleégett az emlékezetembe. Később sorra, néhány éven belül elveszítettem a
nagyszüleimet is. Édesapám szülei a fiúk elvesztése miatti bánatba haltak bele.
Édesanyám szülei édesanyám depresszióját nem bírták nézni. Öt évvel később ő is
követte a szeretett férjét. Remélem számoltad az éveket, tizenhárom éves
koromra elvesztettem minden közeli rokonomat. És tudod mit? Még a nagymamám
halálakor is, aki egyébként kegyetlen volt velem, gyászoltam. Őszintén, de
egyik alkalmat sem használtam kifogásnak. Ha tudnád milyen a halál, milyen
elveszíteni valakit, akit szeretsz, akkor nem viccelnél ezzel. Akkor minden
pillanatban hálát adnál Istennek azokért, akik még veled lehetnek.
Néma csönd volt a teremben. A
beszélgetés kezdetén még idegesek voltak, haragudtak Antalra, hogy ilyen
átlátszó kifogással húzza az idejüket. A tanár tragikus életét hallgatva
azonban megfeledkeztek a dolgozat miatt érzett félelmükről. Korábban rettegtek
attól az embertől. Szigorú volt és teljesen érzéketlen a gondjaikkal szemben. Akkor
azonban meglátták az emberi oldalát. Egy pillanatra nem az a kegyetlen, sokszor
érzéketlen köcsögnek nevezett szörnyeteg állt előttük, aki magasról tesz minden
kifogásukra, hanem egy másik emberi lény.
Pittyenés hallatszott a teremben. Antal
telefonja volt az, nem némította le. Biztosra vette, hogy kiküldik a
könyvtárba, esetleg haza. Akármennyire nem szokta ezt az embert érdekelni
senkinek a kifogása, azt hitte, az övé elég ütős, meglágyítja a szívét. Nem
számított erre a reakcióra. Már bánta, hogy kinyitotta a száját, ezzel előhozva
a férfi fájó emlékeit. Megijedt a hangtól. Látta a tanár egyre idegesebb
tekintetét, aki a szomorú emlékek miatti pillanatnyi ellágyulása után a pittyenés
hatására visszanyerte a megszokott, tanári szigort. A fiú látta, hogy az
anyukája írt. Ő soha nem kereste iskola időben, érezte fontos. Látta, hogy
megindult felé a tanár, hogy elvegye a telefonját. Két másodperce volt átfutni
az üzenetet.
„hívj fel amint tudsz, Nagyit elütötték,
kórházban vagyunk”
Megszédült, elfehéredett. Átsuhant az
agyán, hogy ez talán a karma, amit a szégyentelen kifogásával idézett elő. Ezt
a gondolatot a tanár hangja szakította meg.
-
Adja
ide azt a szart!
Antal szó nélkül mutatta neki az SMS-t.
A tanár kelletlenül elolvasta, majd visszaadta a telefont, és csak annyit
mondott őszinte sajnálattal a hangjában.
-
Menjen.
Hinsenkamp Fülöp
Szégyentelen kifogás
(színpadi mű,
két jelenetben)
Szereplők:
Matektanár 50
körüli szigorú, rosszul öltözött szikár férfi
Énektanár 50
körüli, kicsit gömbölyded, jókedélyű férfi, enyhén kopaszodik
Antal 17
körüli vagány, divatosan öltözött, jókiállású fiú
Osztály (kórusban)
Első jelenet
Tanítási órák közötti szünet van, egy
kissé lepusztult iskolának a szegényesen berendezett tanári szobájában. Piszkos,
fényes, halvány zöld festés a falakon, néhány íróasztalon a papírhalmok között
megbújnak asztali számítógépek, még a nagy, képcsöves monitorokkal. Több asztal
és ablak mellett növény, egy részük félig elszáradva. Tanárok ücsörögnek az
asztalaiknál, szendvicseket majszolnak, passziánszoznak a gépeiknél,
beszélgetnek, a telefonjukat használják. Egy középkorú férfi, a matektanár a
sarokban a hatalmas fénymásoló mellett áll és mielőtt elindítaná a gépet,
mégegyszer átfutja, hibát keresve a feladatokban és a helyesírásban. Odalép
mellé egy kollégája, és megszólítja.
ÉNEKTANÁR
-
Neked
lesz órád a 11C-ben?
MATEKTANÁR – unottan
kérdezi, továbbra is a papírt nézve.
-
Igen.
Miért? Történt valami?
ÉNEKTANÁR
-
Nem.
Épp ezaz, hogy néma kussban ülnek a helyükön, mindenki a tankönyvet nézi. Nem
szólnak egymáshoz, nem szivatják egymást, ahogy láttam senki nem nyomkodta a
telefonját. Még csak nevetést sem hallottam ki.
MATEKTANÁR – felpillant
a kollégájára a vékony fémkeretes szemüvege fölött
-
Az
a szomorú, hogy ezen kell meglepődnünk, hogy az iskolában a gyerekek tanulnak
és nem az Instagramos karrierjüket építgetik, nem párt keresnek Tinderen, vagy
nem filmeznek a kis képernyőn.
ÉNEKTANÁR
-
Egyetértek.
Inkább az érdekelne, hogy mivel érted ezt el?
MATEKTANÁR – ismét a
papírt nézi, majd beteszi a fénymásolóba és elindítja a gépet, a fénymásoló
hangja miatt hangosabban
-
Mióta
tanítasz?
ÉNEKTANÁR – meglepődve,
a fénymásoló hangja miatt hangosabban
-
Pontosan
tudod. Együtt kezdtünk itt, huszonöt éve.
MATEKTANÁR – kissé
oktatóan, nehéz eldönteni, hogy csak viccel-e, vagy komolyan bunkó
-
Akkor
pontosan tudhatnád, hogy mi veszi rá a diákokat, hogy legalább óra előtt
tanuljanak. Talán énekórán nem így van, de matekon egy témazáró, amivel egy
egész témakört zárunk le, amely befolyásolja a tanulók egyetemi felvételihez
szükséges pontszámát, ráveszi a diákokat, hogy készüljenek. Legalább óra előtt.
ÉNEKTANÁR – sértődötten,
nehéz eldönteni, hogy megjátszott-e, vagy komoly-e
-
Nem
kell itt geciskedni. Az éneket legalább van aki szereti. Annak van szépsége, a
matek pedig unalmas, száraz. Semmi kreativitás, szépség.
MATEKTANÁR – miközben
szedi ki a lefénymásolt dolgozatokat a gépből, hanyagul odaveti, csak a
mondandója végén mosolyodik el cinkosan, majd búcsúzóul megpaskolja a kollégája
vállát
-
Nem
lep meg, hogy ezt gondolod a matematikáról. Az év végi átlagokat sem tudod
egyedül kiszámolni. Mennem kell, majd ebédnél találkozunk
Az énektanár szintén elmosolyodik, majd
amikor a matektanár megpaskolta a vállát, a kezében egy hengerré formált
papírokkal rácsap finoman a távolodó matektanár fenekére.
MATEKTANÁR – felemelt
kézzel, hátra sem nézve nevetve hátra kiált
-
Hé,
megyek a titkárságra, ne akard, hogy panaszt tegyek szexuális zaklatás miatt.
A matektanár eltűnik a folyosón kezében
a dolgozatokkal, napló a hóna alatt. Az énektanár szája sarkában egy kis mosollyal
leül a helyére, kicsomagol alufóliából egy sonkás zsömlét, és unott arccal
elkezdi enni. Néhány tanár elindul az osztálytermek irányába, napló, kréta,
füzet a kezükben.
Második jelenet
Osztályterem, kopottas zöldes festés a
falon, lelógó neonlámpák, zöld tábla szemben az összefirkált, karcos pozdorja padokkal.
A matektanár belép, nyitva hagyja az ajtót, bemegy a táblához, lecsapja
hangosan a noteszét, és mellé teszi a dolgozatokat. Az osztály erre felriad,
ebben a pillanatban megszólal a csengő és mindenki feláll.
MATEKTANÁR – érzelemmentes hangon kiált,
az ajtóhoz legközelebb ülő diákra pillantva
-
Ajtó!
Kérem.
Diák szó nélkül becsukja, majd visszaáll
a helyére. Nincs hetes, nem jelent senki.
MATEKTANÁR – körbenéz a
teremben
-
Hiányzó?
Mindenkinek itt van a padtársa?
OSZTÁLY – kórusban motyogja
-
Igen
MATEKTANÁR – a
dolgozatokat felveszi az asztaláról, közben fel sem tekintve a diákokra
-
Üljenek
le, telefonokat kikapcsolni, szabályokat tudják. Ha valakinél meglátok egy
mobilt, vagy megszólal, instant karó. Tankönyveket a pad szélére, ha valaki
belepillant, vagy puskázik, karó. Ha valami nem világos, akkor kérdezzenek
tőlem. Nem fogok segíteni, de meghallgatom a kérdésüket. Minden feladat
világos, teljesíthető. Órákon gyakoroltunk, otthon is nyilván tanultak – itt
egy kis gúnyos mosoly a szája szélén – Ha senkinek nem jött meg, senkinek
nincs migrénje, vagy egyéb kifogása, akkor kezdhetjük.
Egy srác jelentkezik a hátsó sorból
MATEKTANÁR – sóhajtva
-
Magának
már megint mi a gondja? Milyen remek kifogást eszelt ki magának? Mi a francért
nem tudja megírni ezt a mai dolgozatot?
ANTAL – próbál komoly,
kétségbeesett arcot vágni, de néha akaratlanul elvigyorodik halványan. A
mellette ülők röhögcsélnek, és sustorognak. Nem hallatszik mit mondanak, de olyankor
Antalnak nehezebb komoly fejet vágnia.
-
Ma
halt meg anyám. Tudja, már egy ideje beteg volt, és az előbb kaptam, épp
mielőtt bejött volna, a rettenetes hírt. Be kell mennem a kórházba. És ilyen
körülmények között készülni sem tudtam.
MATEKTANÁR – Nem kerüli
el a figyelmét a diák komolytalansága, elfojt egy nagyon halvány mosolyt a
szája sarkában és enyhe gúnnyal a hangjában megszólal
-
Részvétem.
A bátyja hogy viseli?
ANTAL – megdöbbenve a kérdéstől egy
pillanatig csak habog, majd visszakérdez
-
A
bátyám?
MATEKTANÁR
-
Gábor.
A maga bátyja, igaz? Az édestestvére?
ANTAL – még mindig értetlenül
-
Iiigen,
az édestestvérem.
MATEKTANÁR – kicsit
önelégülten, hogy igaza volt, immáron leplezetlenül gúnyosan
-
Nehéz
lehet neki, harmadszor elveszíteni az édesanyját. Ráadásul az első két
alkalommal pont komoly dolgozat vagy beadandó napján történt a tragédia. Ahogy
most magának is. Igazán nehéz élete lehet a családjának.
ANTAL – elvigyorodik egy
pillanatra, majd ismét magára kényszeríti a komoly tekintetet
-
Nem
lehet, hogy Gábor a nagymamánkat veszítette el?
MATEKTANÁR – komolyan
-
De.
Illetve őt is. Mind a kettőt, nem is egyszer. Tudja, az én időmben még minden
családtagunkat mindössze egyszer temettük el. Emlékszem mindegyikük
búcsúztatására. Édesapáménál mindössze nyolc éves voltam. Mégis pontosan
emlékszem édesanyám ruhájára, a nagyszüleim illatára, a lelkész beszédére.
Beleégett az emlékezetembe. Később sorra, néhány éven belül elveszítettem a
nagyszüleimet is. Édesapám szülei a fiúk elvesztése miatti bánatba haltak bele.
Édesanyám szülei édesanyám depresszióját nem bírták nézni. Öt évvel később ő is
követte a szeretett férjét. Remélem számoltad az éveket, tizenhárom éves
koromra elvesztettem minden közeli rokonomat. És tudod mit? Még a nagymamám
halálakor is, aki egyébként kegyetlen volt velem, gyászoltam. Őszintén, de
egyik alkalmat sem használtam kifogásnak. Ha tudnád milyen a halál, milyen
elveszíteni valakit, akit szeretsz, akkor nem viccelnél ezzel. Akkor minden
pillanatban hálát adnál Istennek azokért, akik még veled lehetnek.
Néma csönd van a teremben. Csak a zöld
tábla fölötti óra ketyegése hallatszik, a diákok lélegzet nélkül figyelnek a
tanárra. A zenekar egyre hangosabban játszik, egyre feszültebb zenét,
vonósokkal. A színpad elsötétül, az osztály alig látszik. Csupán a tanár és
Antal van kivilágítva.
ANTAL – komolyan, megilletődve ül a
padjában, igyekszik kerülni a tanár tekintetét. Már nincs mosoly a szája
sarkában. Halkan motyogja
-
Sajnálom.
Nem tudtam. Máskor nem…. Tényleg nem….
MATEKTANÁR – szigorúan
néz Antal szemébe, próbálja vele felvenni a szemkontaktust, de csak egy
másodpercre sikerül elkapnia a fiú pillantását. Kicsit lágyabban válaszol,
közben az arca, a tartása is enged a szigorból
-
Nem
az a baj, hogy nem tudta. De van, amivel nem viccelünk, amivel nem játszunk.
ANTAL – éppen nyitná a száját, amikor
egy telefon hangos pittyenése hallatszik a hátsó sorból. Ettől rémülten rándul
össze, a hang az ő padjából jött. Zavartan, síri hangon hebegi
-
Sajnálom…,
elfelejtettem…, elteszem…, bocsánat….
MATEKTANÁR – arca és
tartása fenyegetővé válik, idegesen indul a diák felé. Ekkor a fények
visszatérnek, ismét látszik az osztály. Mindenki feszülten figyeli a tanár
reakcióját
ANTAL – rápillant a telefonjára és
elfehéredik, még rémültebb arcot vág, halkan felkiált.
-
Ne!
Nem lehet miattam.
MATEKTANÁR – vörös
fejjel, amint megy a diákhoz, kiabál
-
Adja
ide azt a szart! Hogy képzeli ezt? Magában tényleg nincs semmi tisztelet?
Magának mindent szabad? Tudja mit?
ANTAL – szó nélkül nyújtja a
tanárnak a telefont, megnyitva az SMS-nél.
MATEKTANÁR – még mindig
vörös fejjel elveszi a telefont
-
Olvassam
el? Komolyan? Jó lesz hangosan? Nem titkolózhatunk az osztály előtt. Nemigaz?
MATEKTANÁR – felveszi
az olvasószemüvegét, kicsit vaksin távolabb tartva magától a telefont, elkezdi
olvasni. Eleinte kiabálva, dühösen, közben ellágyul a hangja
-
„hívj fel amint tudsz, Nagyit elütötték,
kórházban vagyunk”
MATEKTANÁR – elcsöndesedik.
Ismét veszít a szigorú tartásából, megint nem fenyegető, halkan mondja.
-
Sajnálom.
Menjen.
ANTAL – a tanár szemébe néz, és
halkan, hálásan mondja
-
Köszönöm.
Antal bedobálja a cuccait a táskájába, a
telefonját visszaveszi a tanártól, majd kirohan a teremből.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése