2023. október 8., vasárnap

Szépírói kurzus 2023/ősz/6 - Borka Mária Anna novellája

 A Kodolányi János Egyetem Szépírói Műhelye idén is folytatódik. A kurzusra a felhívás itt olvasható, már lehet jelentkezni a következő, tavaszi félévre. A  Dráma-Próza kurzus hallgatója, Borka Mária Anna azt a feladatot választotta, hogy Virginia Woolf Orlando című regénye nyomán ír egy elbeszélést. Sajátos humor, kiváló munka.


BORKA MÁRIA ANNA

BMA

PIROS KÖRÖMCIPŐ HELYETT,  FEKETE FÉLCIPŐ

Virginia Woolf : Orlando című műve alapján

 

   Budai villanegyed, buszmegálló. Őszi délután. Egy alak, téli kabátba burkolózva ül a padon. A fejét, arcát betakaró, vastag kendő alól, csak a szeme látszik.

    – Maradj nyugton! Várunk! – morogja, száját résnyire nyitva. 

   Csinos, kosztümbe öltözött, fiatal lány közeledik. Magas sarkú cipőjének kopogása felveri a csendet. Kezében telefon.

   – Igen, szerintem is furcsa társaság. Én inkább érdekesnek nevezném őket. A mostani előadásuk címe: „Tegnap Gizi, ma Géza”. Gondolod, hogy náluk még ez is megtörténhet? – nevet. – Műtét nélkül? Én nem hiszem. Szerinted tegnap este már… estére már én is más lettem? Most, hogy mondod – hangja komolyra vált. – Én is észrevettem, például szorít a cipő. Igen, ez komoly dolog… na, jó, rendben, majd beszélünk. Szia, Zoli! – A telefont a táskájába teszi. – Jó napot kívánok! – köszön a padon ülőnek. – Remélem, hamarosan jön a busz! Sietek, nem késhetek el! – járkál idegesen. – Milyen hideg van!

   – Régen, nekem is ilyen cipőm volt – hallatszik a nehezen érthető mély, recsegő motyogás a kendő alól. – Piros, kopogós… régen… ma már csak emlék. Abból is a rosszabbik. Nekem elhiheti! Meg kell tőle szabadulni! Én is így tettem, elajándékoztam. Szabadulni kell mindentől… mindenkitől! Emberektől, tárgyaktól, emlékektől! Én is… akkor, amikor… az történt!     

  A lány távolabb húzódik. Testén borzongás fut végig.

    – Az Univerzum küldi az üzeneteket, jeleket – halk, női hangot hall a pad felől. – Sorsfeladattal érkeztél a Földre. Sajnos, ettől eltávolodtál. Emlékezz! Térj vissza az életfeladatodhoz!

    – Tessék… mit mond? – lép közelebb a padhoz a lány. – Nem hallottam, mit mondott? Mit tetszett mondani?

    – Na, végre, jön a busz – az alak feltápászkodik. Látszik, szoknya van rajta. – Gyere!

   Szoknyája alól, fekete macska bújik elő. Farkát az égnek meresztve, mérgesen, fújva, közelít a lány felé.

  – Gyere! Erre most nincs idő! – indul el csoszogva a szoknya miatt, asszonynak látszó alak.

   A lány mellé érve, megáll.

   – Tessék! Ez a magáé! – nyújt a lánynak egy, fekete, kis csomagot.

   – Mi… mi ez?

   – A magáé! Fogja! – teszi a lány kezébe a papírgombócot.

   – Mi ez?

  – Cipőfűző… fekete, férfi, félcipőbe való, cipőfűző. Segíteni fog a magasabb rendű cél elérésében!

   – Nem értem. Mit beszél? – kérdezi a lány szemét a földre szegezve. – Nem nézek rá! – gondolja. – Ez nem lehet igaz, csak képzelődöm.   

   Nyikorogva fékez a busz, nyílik az ajtó. Üres, nincs rajta utas.

   – Jobb, ha vigyázz, addig is… ezzel a piros körömcipővel! Nem magának való! Itt az idő –, kászálódik nehezen a lépcsőn felfelé, a különös alak. – Ne felejtse, mindannyian egy, nagy egység részei vagyunk! Kapcsolódunk az Univerzum egészéhez, az Univerzum kommunikál velünk! Tegnap Gizi, ma Géza… – hallatszik szuszogó hangja a kendő alól. – Sofőr! – kopogtatja meg a vezetőt elválasztó ablakot. – Induljon, induljon! A kapcsolat létrejött, a változás elkezdődött! Induljon már! Nem látja, nem akar… még nem akar velünk utazni! – int a lent álló lány felé.

  Az ajtók becsukódnak, a jármű elindul.

  A lány döbbenten nézi a távolodó buszt.

  – Sicc! Eredj innen! – löki arrébb a lábához dörgölődő fekete macskát. – Nem vagyok jól! Mi történik velem? Zoli, Zoli… félek – suttogja maga elé.

   Előveszi a telefont.

    – Halló, Zoli gyere értem! Gyorsan! Gyere! A buszmegállóban vagyok. Nincs baj, csak kicsit… nem vagyok jól! Miért, milyen a hangom? Furcsa? Mély? Félek, lehet, hogy igaza van?… Elkezdődött… ne kérdezősködj! Kérlek, siess! És hozd a fekete félcipődet is!

  

Budapest, 2023-09-21           

 


Nincsenek megjegyzések: