2021. május 11., kedd

Szépírói kurzus 2021/tavasz/41 - Szűcs Réka drámája

   A Kodolányi János Egyetem Szépírói Műhelye idén is folytatódik. A kurzusra a felhívás itt olvasható, már lehet jelentkezni a következő, őszi félévre. A Próza-Dráma kurzus hallgatója, Szűcs Réka színdarabot írt, abszurd drámát. Izgalmas, érdekes ötlet, jó munka. Örömmel közlöm.  


Szűcs Réka

 

A halál fia

Dráma egy felvonásban

 

Szereplők

 

Péter                              38 évet élt

Irénke                            néma szerep, Péter felesége, 46 éves

Halál                             Ő sem tudja már, hogy hány éves

 

 

Első felvonás

 

         Sötét színpadon ül egy férfi: barna kordbársony nadrágban és kék ingben. Az ing foltos, mintha leöntötték volna levessel. Úgy ül, mintha egy hídról lógatná le a lábát, de körülötte semmi sem látszik, csak a feketeség, mintha a levegőben lebegne. Mellé lép egy másik férfi. Arca helyén zsákszerű anyag, két lyuk vágva a szemének és még egy a szájának. Fehér ingben van, fekete nadrágját piros hózentróger tartja. 

 

Első jelenet

Halál, Péter

 

Halál

Fiam!

Péter

Jézusom!

Halál

Nem igazán…

Péter

Persze, bocs! Rég láttalak! Nem hittem, hogy újra találkozhatunk.

Halál

Gondoltam, mint családom egyik tagja..

Péter

Fiad? Családod egyik tagja? Ez most komoly?

Halál

Minden elragadott lélek a gyermekem, nekem ti vagytok a családom.

Péter

Nagyon beteg! Ez neked nem furcsa?

Halál

(elmereng) Számomra nem. Most tehát, fiam, arról lenne…

Péter

Megtennéd, hogy engem mégsem hívsz így?

Halál

Rendben… Péter.

Péter

Kösz.

Halál

Péter, a segítségedre lenne szükségem!

Péter

Neked? Az én segítségemre?

Halál

Olybá tűnik.

Péter

Hihetetlen! Szóval?

Halál

Egy nőről lenne szó. (halszerű, üveges tekintetével meredten bámul Péterre)

Péter

(türelmetlenül) Mi van a nővel? Én találjam ki?

Halál

Van egy hölgy, akit szeretnék levenni a lábáról.

Péter

Az neked nem okozhat gondot.

Halál

Mármint romantikus szándékkal tenném mindezt.

Péter

(értetlenül ráncolja szemöldökét, majd felkiált) Ja?! Vagy úgy! Ne haragudj, csak hát lehidalok tőled. Nem is tudtam, hogy neked vannak érzéseid. Te most akkor (izgatottan suttogva) szerelmes vagy, és én segítsek becserkészni a nőt? Azta! Két gondolattal arrébb lakik Casanova, de te az én segítségemet kéred?!

Halál

Most a te patronálásodra lenne szükségem, ez vitathatatlan.

Péter

Behalok!

Halál

Akkor gyere velem!

 

 

Második jelenet

Halál, Péter

Megnyílik a tér, látunk egy fehér verandás kertes házat. Olyan, mint egy képkivágás, a házkörül, minden sötét. A ház előtt egy hinta és egy kerítés látható, mellette szép kert, tele színes virággal.

 

 

Halál

Megérkeztünk!

Péter

(megdöbbenve) Innen lenne szükségünk valamire?

Halál

Így is mondhatjuk.

Péter

Szinte semmit se változott ez a hely! (lassú léptekkel közelít a kerítéshez) Mennyi idő is telt el?

Halál

Kilenc éve történt. Ezen a hintán.

Péter

(elmerengve) Tényleg! Itt nyeltem félre azt a szálkát!

Halál

(elmosolyodik)

Péter

(felháborodva) Komolyan? Egy szálka?! Hányan halnak meg egy kicseszett hal szálkájától?!

Halál

Többen, mint hinnéd.

Péter

Levakarhatnád a vigyort a képedről?! Egy szálka? Értelmetlennek hangzik. Nem tudtál volna egy férfiasabb halálnemet választani nekem? Mondjuk szex közben is érhetett volna a vég.

Halál

Nem én döntök a halálról, hanem Bitófa, a kutyám.

Péter

A kuty…Mi? Egy kutya?!

Halál

Ő nem egy átlagos kutya, ő őrzi az élet és halál közötti átjárót.

Péter

Várj! A puli a kerítésnél?

Halál

Tessék?

Péter

Ahol átvittél, emlékszem rá! Egy puli …

Halál

Tévedés, ő egy mitikus lény, nem egy közönséges puli.

Péter

Szóval a kutyi találta ki a szálkát. Bűzös bolhazsák! És mi kell innen? Mármint az otthonomból?

Halál

Mindjárt meglátod!

 

Harmadik jelenet

Halál, Péter, Irénke

Az ajtóban megjelenik egy szép nő, világoskék ruhában és kalapban. A kerthez sétál, virágot ültet.

 

Halál

Ő lenne az!

Péter

(nem is figyel a Halálra, ámulattal nézi Irént) Ő az! Nem is készültem rá, hogy találkozhatunk! Irén (boldogan indul Irén felé), az én Irénem! Láthat engem?

Halál

Nem.

Péter

(mosolyogva nézi Irén vonásait) Biztos dobna is egy hátast! (leül mellé a földre) Bárcsak érezhetném az illatát! Olyan illata volt, mint a levendulának. Újra házasodott?

Halál

Nem, még nem.

Péter

Milyen gyönyörű most is.

Halál

(csodálattal fürkészi Irén arcát) Valóban gyönyörű!

Péter

(Észreveszi a Halált, vádlón megjegyzi) Teljesen kivirultál!

Halál

Úgy látod?

Péter

Amikor kijött az ajtón, azt mondtad, hogy ő lenne az. Ugye? (elgondolkodik, majd felkiált) Te oszló hulla! Ő lenne az? Ő?! A nő, akit levennél a lábáról? Hiszen ő az én feleségem!

Halál

Csak volt!

Péter

Pofátlan! Képes voltál ide hívni, hogy becserkésszem neked a feleségemet?

Halál

Gondoltam, te ismerheted a legjobban.

Péter

A halálnak pont az én feleségem kell?! Mi ez? Ha eljön Joe Black? Egy kicsit sem hasonlítasz Brad Pittre!

Halál

Ezt hogy érted?

Péter

(idegességében fel-alá mászkál) Úgy, hogy ocsmány vagy! Egyáltalán nem vagy jóképű, még bőr sincs a képeden. Azzal a fizimiskával Brad Pittnek könnyű dolga volt halálként. Nem csoda, hogy a csaj még azt is megbocsájtotta, hogy elvitte az apját.

Halál

Fogalmam sincs, hogy miről beszélsz.

Péter

Egy filmről, de mindegy.

Halál

(bambul maga elé) Tudom mi az a film.

Péter

Csak egyet se láttál.

Halál

(kedvesen magyarázza) Ha ennyit dolgoznál, mint én, neked se lett volna időd ilyenekre.

Péter

Pont erről beszélek! Nem illetek össze! Irénhez idő kell, meg figyelem, meg még egy kis idő. Nem elég, hogy megáll tőled a szíve. Irénnek egy hús-vér ember kell. Én kellettem volna, nem egy ilyen dögmadár!

Halál

Szomorúan bambul maga elé, majd egy kis zöld váladék csorog ki a szeméből.

Péter

Sírsz?!

Halál

Hagyjál! Nincs szükségem a sajnálatodra.

Péter

Sajnál a bánat! Most komolyan kérdezem! Te, tényleg így sírsz? Gusztustalan.

Halál

Mi okod van rám haragudni?

Péter

Komolyan kérdezed? (leveti magát a hintába, a halál mellé ül, onnan nézik Irént)

 

Negyedik jelenet

Halál, Péter, Irénke

Irénke bemegy a konyhába, az ablakon keresztül látni, hogy vacsorához készülődik, közben fokozatosan sötétedik. Csillagok az égen, éjszakai kép. Péter és a Halál még mindig a megvilágított hintán ül, néznek befele az ablakon.

 

Péter

Miért őt?

Halál

Amikor érted jöttem, akkor láttam meg.

Péter

A munka hőse… mikre van időd!

Halál

Ahogy sírt feletted, majdnem szó szerint belehalt a bánatába.

Péter

Gondolom sok ilyet láthattál a munkád során.

Halál

Persze.

Péter

Akkor?

Halál

Számtalanszor láttam a fájdalmat, és éreztem azt a furcsa érzést. Irénnek köszönhetem, hogy meg tudom fogalmazni, hogy mit is akarok. Szerelmet, hogy engem is szeressenek! Értem sírjon valaki, és ne miattam. Ezt akarom!

Péter

Most haldoklik?

Halál

Nem

Péter

Akkor mi a terv? Megölöd?

Halál

Szeretem!

Péter

De jó neked! Elveszed, ami kell!  Megölöd, mert szereted, milyen romantikus! És ha nem kapod meg tőle azt, amire vágytál? Visszaküldöd légipostán?

Halál

Nem érdekelsz, döntöttem!

 

Ötödik jelenet

Halál, Péter, Irénke

Irénke megvacsorázott, lefekvéshez készülődik. Lekapcsolja a villanyokat.

 

Péter

Miért hoztál ide? Hiszen már elhatároztad magad. Azt is tudod, hogy mit fogsz csinálni, gondolom azt is látod már, hogy hogyan. Miért kellek én ide?

Halál

Csendben néz maga elé

Péter

Tudod, hogy ez nem helyes. Nem a praktikám kell, csakhogy feloldozzalak. De abból nem eszel! Tedd próbára szerelmeteket! Állj elé, mondj el neki mindent, és ha már beszéltek engem se felejts ki.

Csendben ülnek egymás mellett

Halál

(feláll) Menjünk!

Péter

Akkor nem viszed el? Nem állsz elé?

Halál

Ma nem (néz vissza a házra), menjünk fiam!      

 

 


Nincsenek megjegyzések: